Każdy z nas doświadcza czasem negatywnych myśli, które wydają się poza naszą kontrolą. Negatywne myśli, które nas dopadają, przeszkadzają nam w dotarciu do wyznaczonego celu. Nie możemy się jednak im poddawać. Jeśli pojawiają się od czasu do czasu, nie należy się tym przejmować. Natomiast jeśli zaczynają być Twoją codziennością koniecznie, musisz się z nimi zmierzyć! Oto kilka kroków, które należy podjąć, by poradzić sobie z niechcianymi, natrętnymi myślami. Warto stosować je w sytuacjach, gdy się czymś zamartwiamy lub roztrząsamy jakąś sytuację dotyczącą naszej sfery życia.

 

Myśl pozytywnie

 

Postaraj się otaczać tylko pozytywnymi ludźmi oraz przyjemnymi czynnościami. Często obecność osób, które są wiecznie na „nie”, nic im nie odpowiada, cały czas tylko marudzą, przekłada się podświadomie na nasze nastawienie do życia. Jeśli to, co widzisz czy słyszysz, sprawia uśmiech na Twojej twarzy, a ludzie wokół Ciebie są pozytywni i optymistyczni, łatwiej będzie utrzymać negatywne myśli z dala od siebie.

Warto, również skupić się na swoich mocnych stronach i dobrych cechach. Upewnij się, że czerpiesz z tego jak najwięcej i jesteś przy tym szczęśliwy. Zadbaj o swój rozwój osobisty i wzmacnianie mocnych stron poprzez pozytywne myślenie i przekonania na temat własnych kompetencji i cech. Dzięki temu podbudujesz swoją samoocenę oraz pewność siebie.

 

Kontroluj swoje negatywne myśli

 

Za każdym razem, gdy do głowy przyjdzie Ci coś negatywnego, co wprawia Cię w zły nastrój, zastępuj to natychmiast dobrymi myślami. Jeśli będziesz robić tak za każdym razem, wejdzie to  Tobie w nawyk. Kontrolując swoje myśli w taki sposób, wprawiasz się w dobry nastrój, który popędza Cię do działania.

Kiedy natłok myśli jest tak silny, że pozytywne skojarzenia nie pomagają, warto zadać sobie następujące pytania:

  • Kto tak myśli?
  • Czy to ja tak myślę?
  • Czy to moja myśl?
  • Skąd się biorą moje myśli?
  • W czym pomagają mi te myśli?
  • Czy mogę obserwować siebie, kiedy myślę?
  • A jaka będzie moja następna myśl?
  • A co by było, gdyby nagle wszystkie myśli ucichły?
  • A o czym będę myśleć, gdy nie będę myśleć?

 

Rusz się, aby odgonić negatywne myśli

 

Wiecznie nawracające, dręczące myśli powodują, że stajemy się apatyczni, nie mamy ochoty wychodzić z domu ani spotykać się z przyjaciółmi, brakuje nam energii do życia i nie potrafimy się z niczego cieszyć. Stąd też bardzo ważny staje się fakt, by jak najszybciej zacząć wypierać te negatywne myśli z naszego umysłu. Można to robić na wiele różnych sposobów. Jednym z niezawodnych i najbardziej skutecznych z nich jest skupienie się na wykonywaniu czynności, które sprawiają nam przyjemność. W momencie, gdy robimy coś, co sprawia nam wiele frajdy i całkowicie zajmuje umysł, nie mamy czasu na analizowanie dręczących nas myśli. Pielęgnowanie swoich zainteresowań skutecznie odwraca od nich uwagę. Rób więc to, co kochasz! Biegaj, czytaj, spaceruj, uprawiaj sport, maluj, śpiewaj, tańcz. Nie ważne jakie to zajęcie, ważne, żeby wywoływało uśmiech na Twojej twarzy.

 

Unikaj stresu

 

Stres bardzo często ma negatywny wpływ na nasze zdrowie psychiczne, dlatego musimy walczyć z nim, aby w naszej codzienności panował spokój i porządek. W celu zmniejszenia silnego, przewlekłego napięcia emocjonalnego, niezbędne jest zapewnienie sobie odpowiedniej ilości czasu na odpoczynek. Odpowiednia ilość snu czy też relaks przy interesującej książce lub dźwiękach ulubionej muzyki z pewnością korzystnie wpłynie na stan psychiczny każdego człowieka. Nie należy także wyłączać się z życia towarzyskiego, lecz częściej rozmawiać o naszych problemach. Pozwoli to znacznie rozładować napięcie i stres. Należy także, w miarę możliwości, unikać sytuacji stresowych lub starać się spojrzeć na nie z innej perspektywy. Pozytywne myślenie jest bowiem najważniejszym elementem w walce ze stresem.

 

Pomoc specjalisty

 

Gdy nie dajesz sobie sam ze sobą już rady, czujesz, że negatywne myśli dręczą Cię zbyt często i są zbyt silne, być może nadszedł czas, aby sięgnąć rady specjalisty. Budzisz się rano niewypoczęty, zmęczony, a na myśl o pójściu do pracy czy szkoły, robi Ci się niedobrze lub zaczynasz odczuwać niepokój? Płaczesz bez powodu, nie cieszą Cię rzeczy, które dotychczas sprawiały radość? Nie kontrolujesz agresji, masz bez znanego Ci powodu napady lęku panicznego lub myśli samobójcze? Stan ten, pomimo Twoich starań, utrzymuje się od dłuższego czasu? Jeśli tak, to jest to sygnał, że potrzebujesz pomocy  psychologa, psychiatry lub psychoterapeuty.